Kicsit Hudertwasserről
Ezt a sok rizsát a netről kukáztam össze, de érdemes elolvasni, mert nem semmi életútja volt a figurának. Van benne jó is rossz is, mint egy igazi szappanoperában, de tény, hogy ez kellett hozzá, hogy azzá váljon, aki lett. Ahogy a népdal mondja: „Aki dudás akar lenni / pokolra kell annak menni / ott kell annak megtanulni / hogyan kell a dudát fújni.”
Az öreg kőműves-kertész-festő-mázoló-bohóc.
Friedrich Stowasser néven anyakönyvezték, ebből "németesítette" a Hundertwassert (a sto szlávul százat jelent). Teljes művészneve a Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser volt, ebből a Friedensreich magyarul békével teli, a Regentag esős nap, a Dunkelbunt pedig sötéttarka.
Apja, Ernst Stowasser három hónappal fia első születésnapja után halt meg. A második világháború nehéz időszak volt ő és anyja számára, mivel anyja, Elsa zsidó volt. Mivel apja katolikus volt, mindketten katolizáltak. Hogy ne legyen feltűnő a családi háttere, Hundertwasser csatlakozott a Hitlerjugendhez. A háború után tanulmányait a bécsi Művészeti Akadémián folytatta 1948 és 49 között.
A bécsi Képzőművészeti Akadémiát otthagyta és autodidaktaként tanult tovább, főleg 1951-es marokkói és tunéziai útjai hatottak rá. 1952-ben nyitotta meg első kiállítását Bécsben, egy évvel később megfestette első spirálját, 1958-ban Penészkiáltványt írt az építészeti racionalizmus ellen. Bejárta a világot Párizstól Tokióig, 1972 és 1983 között öt kontinensen láthatták vándorkiállítását. Utazásai során előadásokat tartott, meztelen performanszokat mutatott be, miközben felolvasta a Meztelenbeszéd a harmadik bőr jogáért című írását. Az ember öt bőréről beszélt, amelyek a saját bőrünk, a ruházat, a ház, a szociális környezet (a családtól a nemzetig) és a globalitás.
Már az 1950-es években világpolgárként élt, a civilizáció kritikusaként lépett fel, foglalkoztatta a környezetvédelem kérdése. A kispolgárt megbotránkoztatni akaró Hundertwasser mozgalmat indított Jogod az ablakhoz - kötelességed a fa iránt elnevezéssel, melyben az ablakok kötetlen elhelyezését és tetőkertek telepítését hirdette; Humuszvécé-kiáltványában javasolta a fekália visszajuttatását a természet körforgásába.
Festészetében, homlokzatterveiben, postai bélyegein, ruhaterveiben harsány színeket alkalmazott, kereste az ember és a természet megbékélésének lehetőségeit. Lenyűgözték a spirális formák, elutasította az egyenes vonalakat, mivel azokat "az ördög eszközének" tartotta. Művészetelméletét transzautomatizmusnak, festészetét organikus festészetnek nevezte, a szürrealisták automatizmusának példáját követte.
Leghíresebb alkotása a bécsi Hundertwasser ház, s a közelében lévő múzeum, ahol a festő műveiből állandó kiállítás látható. Az 1983-1985 között épült ház meghatározhatatlan formái, a tetején és erkélyein létesült kertjei, hullámzó padlói és környező járdái, a logikát nélkülöző változatos szerkezeti elemei, burkolatai és aszimmetriái látogatók tízezreit vonzzák. A házzal szemben a művész által tervezett kis "bevásárlóközpont" található, itt főleg ajándéktárgyakat árusítanak, de látványosság a vécé is, amelyre alkotója különös figyelmet szentelt.
Hundertwasser 1981-ben a bécsi Képzőművészeti Akadémia professzora lett, s megkapta a nagy Osztrák Állami Díjat. Utolsó vállalkozása 1999-ben a magdeburgi Hundertwasser ház volt, melynek felavatását már nem érhette meg: 2000. február 19-én halt meg egy hajón a Csendes-óceánon, úton Új-Zélandból hazafelé.
Hundertwasser Haus Wien
Egyből látni, hogy hova tervezett az öreg hippi, a sok susnya igazi felüdülés az aszfalt és a beton között.
Érdekes a homlokzaton, hogy kívül is látszik a belső rendszer. A zöldésg a ház szerves része.
Mesebeli részletek.
Vidám, ennyi. Hanyatt esnének ha ilyet tolnék diplomára.
Szemöldök minden ablak fölött.
Kunsthaus Wien
Itt a fekete és a fehér dominál, de színek is vannak, és szokatlan anyagok. És persze az elmaradhatatlan dzsungel.
Izzadtak a statikusok és az épületfizikusok is. Ennek ellenére megcsinálták, mert nem rossz, meg nem is lehetetlen, simán csak kihívás. Ez a helyes szemlélet. Okosodjunk!
Egy gyönyörű cél nélküli vakablak, és a parkoló, ami akármilyen érekes is, de eggyel megint több helyet rajzoltak (csempéztek) fel, mint amennyi kényelmes lenne. (Bár 4 motornak kényelemes.)
Fekete-fehér-színes. Kifele nő.