Zsófi
Még szeptemberben került hozzám Margaréta, ami egy váratlan szerelem volt, ami azóta sem hagyott alább, és a távolság sem változtatott ezen semmit.
Ekkor hallottam először a fixikről, aztán elkezdtem kutakodni, és akkor már tudtam, hogy nekem márpedig ilyen kell. Lett is váz a sógor bátyjától ingyen, egy 1985-ös Favorit váz, a mérete kb. 57-es lehet. Egy pincéből került elő, a méhteleptől menekült meg. Még neten összeállítottam több színkombinációt, de ez természetesen alakult az építés folyamán. A vázat magam csiszoltam és festettem le. Szép, élénkzöld színe lett, de újra fogom festetni, pontosabban szintereztetni, mert ez a mostani elég gyenge lett, könnyen lepattog, minden kis ütéstől.
A fixik olyanok, mint a kiskorunk biciklijei, ha előrefele tekerek előre megy, ha hátrafele tekerek hátrafele megy, vagyis a hátsó lánckerék fixen van az agyon, nincs racsni, vagy kontrafék.
Kezdetben a pályakerékpárok voltak ilyenek, amikkel a velodromokban versenyeztek, mert a kevés alkatrész miatt könnyűek voltak, aztán a futárok elkezdték kivinni az utcára, mert a kevés alkatrész miatt kicsi volt a szerelési igény. Mostanra pedig egy egész szubkultúra nőtt ki belőle, a hozzávaló kellékekkel együtt, ez kapott el akaratlanul engem is, pedig amúgy ódzkodom mindenféle uniformizálódástól, és leszámítva a gépet nem akarok máshogy kapcsolódni ehhez a kultúrához.
Próbáltam szellemiségében is ragaszkodni az eredeti fixi gépekhez, és a lehető legolcsóbban összerakni, de engem is elkapott kicsit a pimpelési láz. Végül a vázon kívül a stucni, az első fék és a kormány maradt eredeti. Álljon itt az alkatrészlista, az erre fogékonyak nagy örömére, meg késztettem egy listát árakról, hogy kb., tudjam mennyibe volt a gép, hiszen észrevétlenül tud hatalmas összegeket beleverni az ember, ha nem figyel oda.
Váz, villa, kormánycsapágy, kormány, stucni, első fék: Favorit
Hátsó kerék: Novatec agy, 2 mm-es rozsdamentes DT küllőkkel 3 keresztbe fűzött Rodi Airline 4 felni, az egyik oldalon egy 15, míg a másikon egy 16 fogas lánckerékkel
Első kerék: Suntour Vx agy, duplafalú egyszeresen szegecselt Mavic felnivel, ami rozsdamentes húzott küllőkkel van három keresztbe fűzve – ezt a kereket használtan vettem, kapott egy kis zsírt, új kónuszokat, fölpolíroztam a felnit és ki lett húzva egy kicsit – tip-top állapotban van.
Középrész: 107-es monoblokk van benne, a márkáját nem tudom, a hajtómű 165 mm-es Csepel 42 fogas lánctányérral, a lánc KMC, a pedálok Decatlonos montiról származó platformpedálok (rendes tömített mélyhornyú golyóscsapágyakkal)
Üléscső Acor, fékkar Weimann (ezt egy bolhapiacon kaptam bagóért), a nyereg Selle Monte Grappa Liberty, és kapott még Bagaboo pedálszíjakat is. Mindkét felnin 23 mm-es Kenda gumik vannak, a belső is az.
A villáról csak a dinamótartó konzolt vágtam le, minden más rajta maradt. Valószínűleg a kormányt lecserélem, jól néz ki ugyan, de nekem kicsit kényelmetlen. Gyárilag 22 mm-es alu pályakormány volt a vázhoz, de egy egyenes kormány hosszú távon jobb lenne, és a mostani stucni helyett is valami egyrészes, merevebb darabot kap.
Összespanoltam egy Ferenc nevű bicikliszerelő figurával, és végül az ő műhelyében sikerült készreszerelni Zsófit. Ő az egyetlen boltos/szerelő, aki akkor örül, ha olcsóbb dolgot ad el.
Zsófi ára
festés: - 4500
első kerék: - 3000
fékkar: - 500
üléscső: - 2600
nyereg: - 4000
hajtómű: - 6000
középcsapágy: - 2500
lánckerék: - 1500
pedál: - 5000
pedálszíj: - 3500
villogók: - 800
hátsó felni: - 5500
hátsó agy: - 9000
gumik, apróságok, küllők, küllőanyák, fűzés, munkadíj, lánc, lakat: - 16500
szerszámok: - 3500
Szumma szummárum: 68400 Huf - 248 €
A vázról nem vágtam le semilyen szemet, hátha vissza lesz még egyszer alakítva.
A villáról sem került le első körben semmi, csak utólag a dinamótartó konzol, szebb nélküle.
Szépek a muffok, és itt most a kerékpár váz muffjaira gondolok.
Középcsapágyház, ezt a részt nehéz volt festeni. Egy trükk: nem kell kitakarítani a zsírt a mentből, így nem tapad meg a festék, és könnyű kitakarítani, mielőtt behajtanánk a monoblokkot.
A pozicionált váltó hűlt helye.
Zsófi.
Dinamikus kép.
Szabadság.
Még nem féktelen, ezek az eredeti fékek kicsit felpolírozva.
Pályakormány és Weimann fékkar felpolírozva. A kormány eredeti, a fékkart egy bolhapiacról van (ahol fékkarokat is árultak).
A kerék is bontott, bagóért vesztegették, megérte. Húzott, rozsdamentes küllők, Mavik duplafalú felni.
23 mm-es gumikon.