Cápa

Oda menjünk, ahol kellünk Ahol nekünk öröm lennünk Hol a csókok nem csimbókok Nem hálóznak be a pókok

mivan, mivan, mivan!?

  • ranlomadnilem: Nagyon frankó képeket gyártottál öregem. Mintha csak a National Geog... (2011.07.17. 22:51) In-dia
  • ranlomadnilem: Én még eddig senkin nem láttam iylen vackot, ezért rágugliztam és té... (2011.07.17. 22:48) 9,78
  • balu66: Fekák sem járnak az egyetemre. Elnézést. Afrikaiak. Persze lehet hog... (2010.12.14. 21:11) Newtun
  • pityutanarur: az (2010.12.07. 13:00) Z Zsófi

Gasometer

2010.04.27. 02:38 Capa

 

Okosodj rovat:

Régen gázzal világítottak a városokban, ismerhetjük a lámpagyújtogató figuráját akár a Kishercegből is. Bécsben is ez volt. Akkoriban a gázt a szén lepárlásával alították elő, és a bécsieknek hamar megtetszett a dolog, ezért az akkori gázművek gyorsan növekedett. Ennek köszönhető a meglévő négy épület.

Hanem az ipart 1985-ben a (Ezt a dátumot a neten találtam, fura, hogy csak ilyen későn.) leállították, mivel 1969 és 1978 között a városi gáz helyett átálltak a földgáz használatára. Az épületeket műemlékké nyilvánították. Ezután hosszú ideig üresen álltak a csarnokok, néha kiállítás rendeztek benn,  vagy pl. 1992-ben egy techno-rave partyra ropták a bécsiek, de forgattak itt James Bond filmet is.

1996 novemberében a négy épületet egy ingatlanfejlesztő cége vette meg, és a szokásos cuccokkal töltötték még a régi épületeket (kiállítótér, kávézó) : lakások, irodák, boltok, mozi, szóval ami a népnek kell, cirkusz és kenyér.

2000-ben az U3 metróvonal megnyitotta a Gasometer állomást, és így mindenki boldog volt.

1999 februárjától 2001 augusztusáig folyt az építkezés négy nagy koponya tervei alapján: Jean Nouvel (Gasometer A), Coop Himmelb(l)au (Gasometer B), Manfred Wehdorn (Gasometer C) és Wilhelm Holzbauer (Gasometer D).

2001 májusában már költözhettek is be a lakók.

A saját szememmel

 

            A lényeg a lényeg, hogy eléggé a város szélén van a hely, én, aztán mikor Anita is megjött, akkor már mi, gyalog mentünk megnézni (Spúr vagyok, nem veszek bérletet, inkább azt mondom, hogy sportolok.), és így volt kb. egy fél óra az odaút, de az UBahnnal pikk-pakk ott van az ember. Ebből következik, hogy a környék elég külvárosias, kezdenek elfogyni a házak, mindenféle gyártelepek és lerakatok vannak az út mellett, meg persze az elmaradthatatlan török autókereskedők. Aki jött már eurolines-os busszal, és nem aludt végig, az már láthatta is.(Tipp! Az Orangeways olcsóbb, lehet smsben jegyet foglalni, és van wifi a buszon.)  A bejárattal szemben van közvetlenül a metrómegálló, feljössz a föld alól és vár a Gasometer City, merthogy ez van rá kiírva. Olyasmi, mint a Westend. Van minden. Azt szeretem ezekben a rehabilitációkban, hogy okossan tudják a régit és az újat kombinálni, itt pl. úgy oldották meg, hogy mind a négy épület össze van kötve a második emeleten folyosókkal, valamint a szomszédos plázához is vezet egy folyosó. Érdekesség, hogy az első épülethez egy modern irodaépület is tartozik, ami önmagában is egy hatalmas tömb lenne, de így az épület mellett nem tűnik vészesnek. Az épületek alatt mélygarázsok vannak, vagy az éttermek és a boltok szerviz bejáratai. Az épületek mellett az első emeletig feltöltés van, amire lépcsők és rámpák vezetnek fel. Ezek a feltöltések szépen be vannak ültetve fűvel és pitypanggal, és innen is meglehet közelíteni a lakások egy részét. És természetesen ide is bicikliút vezet. Úgy általában tiszta a környék, és bár este nem voltam arra, szerintem elég barátságos. Nézzétek a képek, Anitával felváltva fotóztunk! 

Messziről elég kietlennek tűnhet a hely, de közelebb érve folyamatosan barátságosabbá válik. Igen, ez egy 5 méter magas régi gázszelep.

Az előtrében még a török autóbazár.

Folyamatosan bővül a környék. Egy új városrészt hoztak létre. A jobb oldali dőlt hasábokban lakások vannak. Teccetőss.

Ez van, kellettek az irodák, ez hozza a pénzt. Ennek ellenére a modern parazita látványa nem égeti ki a retinánkat, egész szép a kapcsolat a két épület között. Mondjuk tény, hogy előnyösebb élével fotózni, mint lapjával.

A bal oldali kép jobb oldalán látható a pláza. Építészetileg semmi extra, viszont ellőtték azt a kis geget, hogy színes üvegeket raktak a homlokzat elé. Rengeteget fotóztonk és bámészkodtunk bent, ez az apróság feldobja az egész hangulatát. A jobb oldalon azért érezni, hogy sok irodát nem könnyű csak úgy lecsapni akárhova, de a nagy, hideg felületet valamelyest oldja a finom ív az épületben.

A nagy tésztaszűrő felett egy kis zöld. Érdekesség, hogy a hatalmas szellőzőcsöveket nem akarták elrejteni, hanem hagyták ott pucéran, ezzel is az ipari utóérzést erősítve. És igen, ennek a háznak határozott arculata van.

Csak annyit csináltak, hogy színes az üveg.

Színek-színek-színek.

Egy csipetnyi hosszmetszet. Csak, hogy értsük miről is van szó.

2 komment

Címkék: bécs anita építészet gasometer fekete kocka rovat

A bejegyzés trackback címe:

https://capa.blog.hu/api/trackback/id/tr471954519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sudi XD :D · http://sudnusi.blog.hu/ 2010.11.17. 21:59:25

itt is voltam apukámmal, értettem is én, hogy miez, de most jó is olvasni, még egy kicsit hozzá :D

Sudi XD :D · http://sudnusi.blog.hu/ 2010.11.17. 22:00:10

itt is voltam, értettem is hogy miez, de azért most jó olvasni egy kicsit többet róla :P
süti beállítások módosítása